Zabraniać się będzie pieszemu korzystania z telefonu podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również przez przejście dla pieszych...
logo
czytaj E-gazety prasa online


Ważne zmiany w przepisach ruchu drogowego!

2021-04-30

pixabay.com

Przed nami ważne zmiany w obowiązujących przepisach ruchu drogowego. W maju i czerwcu br. wejdą w życie dwie nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym, które m.in. uregulują prawnie kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego, a także istotnie zmienią zasady pierwszeństwa pieszych poruszających się w obrębie przejść dla pieszych. Przedstawiamy najważniejsze z wprowadzanych zmian, aby każdy uczestnik ruchu drogowego mógł się z nimi odpowiednio wcześnie zapoznać. Pamiętajmy, że nieznajomość przepisów nie zwalnia z konieczności stosowania się do nich.

20 maj i 1 czerwiec 2021 roku to dwie ważne daty dla wszystkich uczestników ruchu drogowego poruszających się po polskich drogach. W tych dniach zaczną obowiązywać nowe przepisy wprowadzone poprzez dwie nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Każdy użytkownik dróg, niezależnie czy porusza się pieszo, jeździ rowerem, autem czy choćby hulajnogą, powinien zapoznać się z nowymi regulacjami prawnymi, aby móc bezpiecznie i bez narażania się na konsekwencje prawne przemieszczać się po naszych drogach.

ZMIANY PRZEPISÓW WCHODZĄCE W ŻYCIE z dniem 20 maja br.
W pakiecie zmian, które zaczną obowiązywać w dniu 20 maja 2021 roku, zostanie prawnie uregulowana kwestia między innymi popularnych obecnie hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Przepisy będą jasno określać zasady korzystania z tego typu urządzeń, a także wyszczególnią szereg praw i obowiązków, do których będą musieli się stosować zarówno ich użytkownicy, jak również inni uczestnicy ruchu drogowego.

Przede wszystkim w Prawie o ruchu drogowym pojawią się trzy nowe definicje:

1. Urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni;

2. Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

3. Urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się, każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach:

URZĄDZENIE WSPOMAGAJĄCE RUCH
Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomaga­jącego ruch będzie obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów.
Na drodze dla rowerów będzie obowiązywał ją ruch pra­wostronny. Jeśli będzie korzystać ona z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Przekraczając jezdnię osoba ta będzie obowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych.

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie obowiązana:

✔ poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa;
✔ przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu;
✔ przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;
✔ przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
✔ zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

Osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch zabraniać się będzie:

✔ poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
✔ przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
✔ ciągnięcia pojazdu lub ładunku;
✔ czepiania się pojazdów;
✔ poruszania się tyłem;

HULAJNOGA ELEKTRYCZNA
Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną będzie dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik będzie usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów będzie dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Kierującemu hulajnogą elektryczną zabraniać się będzie:

✔ ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
✔ przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.

Kierujący hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

WAŻNE!!!
Dopuszczalna prędkość z jaką będzie można się poruszać hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego to20 km/h.

Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T– w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat.

Dzieciom w wieku do 10 lat zabraniać się będzie kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dopuszczać się będzie kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.

URZĄDZENIE DO TRANSPORTU OSOBISTEGO
Kierujący urządzeniem transportu osobistego będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli będzie ona wyznaczona dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić.

Kierujący urządzeniem transportu osobistego, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego urządzeniem transportu osobistego będzie dozwolone wyjątkowo, gdy będzie brakować wydzielonej drogi dla rowerów.

Kierującemu urządzeniem transportu osobistego zabraniać się będzie:

✔ ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
✔ przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku:
✔ czepiania się pojazdów.

W wyniku wprowadzenia nowych przepisów, zmianie ulegną również istniejące regulacje prawne, które dotyczą sposobu zachowania się osób pieszych i kierowców wobec użytkowników nowo powstałych kategorii pojazdów i urządzeń.

Dlatego od 20 maja br. kierujący pojazdem, który nadal przy wyprzedzaniu będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu, teraz również w razie wyprzedzania hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego czy osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie musiał zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.

Pieszy natomiast, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z drogi dla rowerów, będzie obowiązany ustąpić miejsca również osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

ZMIANY PRZEPISÓW WCHODZĄCE W ŻYCIE z dniem 1 czerwca br.
Z dniem 1 czerwca 2021 roku zmianie ulegną poszczegól­ne przepisy dotyczące kierowców i osób pieszych. Nowe regulacje prawne w tym zakresie mają na celu zwiększe­nie bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię, ujednolicenie dopuszczalnych prędkości pojazdów na obszarze zabudowanym niezależnie od pory, a także wprowadzenie konkretnego, dającego się wyznaczyć, minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową.

PIESI
Pierwszeństwo pieszych w obrębie przejścia dla pieszych: pieszy również WCHODZĄC na jezdnię lub torowisko, a nie jak dotychczas tylko przechodząc przez jezdnię lub torowisko, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, poza pewnymi wyjątkami, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych, a także WCHODZĄCY na nie będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych: zabraniać się będzie pieszemu korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również przez przejście dla pieszych lub torowisko, w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

KIERUJĄCY
Zmiany w udzielaniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych:kierujący pojazdem (z wyłącze­niem kierującego tramwajem) zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostro­żność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebe­zpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa piesze­mu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzące­mu na to przejście.

Wprowadzenie minimalnego odstępu między pojazdami poruszającymi się po autostradzie lub drodze ekspreso­wej: kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową będzie obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określać się będzie jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie będzie się stosować podczas manewru wyprzedzania.

Ujednolicenie dopuszczalnych prędkości pojazdów na obszarze zabudowanym niezależnie od pory: prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym od 1.06.2021 roku wynosić będzie 50 km/h – brak będzie dotychczasowego rozróżnienia dopuszczal­nej prędkości w zależności od godziny (między 23:00 a 05:00 prędkość ta obecnie jest podwyższona do 60km/h). Wyjątek stanowić będzie strefa zamieszkania, gdzie prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów wynosi i nadal będzie wynosić 20 km/h.

Jak widać zmian jest dużo i potrzeba czasu, aby zaznajo­mić się z nimi wszystkimi i wprowadzić je do swojej codziennej praktyki. Pamiętajmy, że w momencie wejścia w życie nowych regulacji prawnych, ich respektowanie będzie weryfikowane przez policjantów pełniących służbę na drogach naszego województwa. Nieznajomość przepisów nie zwalnia nas z konieczności stosowania się do nich, dlatego warto już teraz skrupulatnie zapoznać się ze wszystkimi zmianami.


Źródło: bialystok.policja.gov.pl
mł. asp. Przemysław Ratajczyk Zespół Prasowy KWP we Wrocławiu