KONCERT SYMFONICZNY - Piątek, 22 stycznia o godz.19.00, YouTube OiFP...
logo
czytaj E-gazety prasa online


Bizet, Czajkowski, Borodin - online 22 stycznia

2021-01-13

Orkiestra i Chór OiFP, Fot. M. Heller/OiFP

W Nowy 2021 Rok, z którym wiążemy nadzieję na lepszy czas, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej wprowadzą nas muzyką pełną słońca i temperamentu. Usłyszymy trzy niezwykle bogate kolorystycznie suity: drugą z Arlezjanki Georgesa Bizeta, Suitę z baletu Dzia­dek do orzechów Piotra Czajkowskiego oraz Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina. Artyści wystąpią pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka, Chór OiFP przygotowała Maestra Violetta Bielecka.

Popularność Arlezjanka zawdzięcza efektownej instru­mentacji, pogodnemu nastrojowi południa, klimatowi Prowansji, z której to tematy starych piosenek Bizet prze­tworzył na pełne wdzięku, a zarazem temperamentu wariacje.

Dziadek do orzechów to jedno z najpiękniejszych i naj­częściej wystawianych przedstawień baletowych na świecie. Wszyscy znamy historię Dziadka do Orzechów, niechcianego prezentu którym interesuje się tylko mała Klara, a który w wigilijną noc stacza bohaterską bitwę z myszami, następnie zmienia się w pięknego Księcia, Klara staje się Księżniczką i obydwoje wyruszają do Krainy Sło­dyczy. Otwierającą balet Suitę rozpoczyna Uwertura, po której następuje sześć Tańców charakterystycznych: Marsz, Taniec Cukrowej Wróżki, Trepak, Taniec arabski, Taniec chiński i Taniec pastuszków. Finałowy, rozkołysany Walc kwiatów, to jeden z najbardziej urokliwych walców w dziejach muzyki.

Z opery Kniaź Igor Borodina pochodzą Tańce połowieckie, które często traktowane są jako samodzielny utwór sym­foniczny. Borodin, jeden z członków Potężnej Gromadki, grupy skupiającej dziewiętnastowiecznych kompozytorów rosyjskich, przez całe życie łączył zawód chemika z zami­łowaniem do muzyki, cierpiał więc na notoryczny brak czasu. Pracę nad jedyną skomponowaną przez siebie ope­rą Kniaź Igor, opartą na „Słowie o wyprawie Igora”, przer­wała mu śmierć i dzieło dokończyli N. Rimski-Korsakow i A. Głazunow. Natomiast Tańce połowieckie zostały napi­sane całkowicie przez Borodina, pełne są kolorytu boga­tego folkloru rosyjskiego, a bogata orkiestracja podkreśla przepych muzyczny orientalnego Wschodu.
Zapraszamy!

KONCERT SYMFONICZNY
Piątek, 22 stycznia o godz.19.00, YouTube OiFP

Artyści:
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk
– dyrygent
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Program
Georges Bizet (1838-1875) – Suita nr 2 z Arlezjanki
    I. Pastorale
    II. Intermezzo
    III. Menuet
    IV. Farandole


Piotr Czajkowski (1840-1893) – Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71 a
    I. Uwertura
    II. Marsz
    III. Taniec wieszczki cukrowej
    IV. Trepak (Taniec rosyjski)
    V. Taniec arabski
    VI. Taniec chiński
    VII. Taniec pasterski
    VIII. Walc kwiatów


Aleksandr Borodin (1833-1887) – Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor


Joanna Dolecka Rzecznik prasowy OiFP

baner